.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«سخنی با وزیر آموزش و پرورش
گنج معلمی و رنج معلمان
مریم پروین
گنج معلمی و رنج معلمان

آقای وزیر محترم آموزش و پرورش ؛ هر چند برپایی مراسم و جشن ها در بزرگداشت مقام معلم از مصادیق تکریم منزلت و جایگاه معلمان که رسالت انبیاء را دارند است، اما نمی توان و نباید به شعارها و اجرای مراسم نمادین محدودماند. اینکه سرنوشت دانش آموزان که حدود یک سوم از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند به عملکرد معلمان گره خورده است، از اهمیت فراوان نقش معلمان در جامعه خبر می دهد. بدون تردید ایفای نقش هرچه کارآمدتر معلمان در فرآیندتوسعه تعلیم وتربیت، در پیوند تنگاتنگی با برخورداری آنان از هویت و منزلت فردی و اجتماعی شایسته ای در جامعه قرا ر دارد. تجلیل از مقام و منزلت معلم بدون توجه به مصادیق آن، بی فایده و با درک واقع بینانه از مشکلات و نیازهای معلمان و شأن و منزلت واقعی آنان در جامعه ناسازگار است.

یکی از مهم ترین چالشهایی که منزلت و کرامت اجتماعی معلمان را خدشه دار می سازد، مشکلات صنفی آنان است. به رغم پاره ای اقدامات وسیاست های اتخاذ شده و اجرایی مثبت در راستای بهبود وضعیت معیشت مادی و حقوق صنفی معلمان ، برخی بی توجهی ها به بعضی از مشکلات و نیازهای معلمان، واقعیت تلخی است که با تحقق شعار بزرگداشت مقام معلم منافات دارد. برخی بی نظمی ها و تأخیر در پرداخت حقوق اضافه کاری معلمان، طولانی شدن زمان پرداخت مطالبات مختلف معلمان و گاه تبدیل مطالبات به معوقات و دیون، تأخیر در اجرایی شدن مقررات و دستورالعمل های مربوط به صدور احکام هم ترازی حقوق معلمان دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری با حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها، نمونه هایی از کم توجهی به ضرورت تسهیل و تسریع اجرای تعهدات مالی در قبال انجام وظایف و خدمات و حقوق معلمان است.

پس از سالها کشمکش میان تشکل های صنفی معلمان و وزارت آموزش و پرورش و دولت و مجلس، سرانجام لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق، با تغییراتی چند که دلالت برکاهش برخی از امتیازها و حقوق در نظر گرفته شده برای معلمان و کارمندان داشت، در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب گردید. اما آنچه که به نام قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسیده در پاره ای از موارد و در عمل مورد برخی بی مهری ها و بی توجهی ها قرار گرفت. به موجب قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز مطابق ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت ملزم به افزایش حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت، حداقل متناسب با میزان افزایش نرخ تورم سالانه است.

اما متأسفانه میزان افزایش حقوق معلمان و کارکنان دولت در طی سالهای 1388 و 1389 ، از میزان تورم سالانه کمتر بوده است.در حالی که بانک مرکزی ، نرخ رشد تورم در اسفند 1389 را حدود 13 درصد اعلام کرده و حداقل نرخ تورم در آغاز سال 1390 نیز حدود 13درصد پیش بینی شده است، اما سخن از افزایش 6 درصدی حقوق معلمان و کارمندان در سال 1390 به میان آمده است. بدون تردید این میزان از افزایش نه با واقعیت میزان افزایش نرخ تورم متناسب است و نه با شعار عدالت، و هم از نقض آشکار قوانین و بی توجهی به حقوق قانونی معلمان و کارمندان خبر می دهد.

آقای وزیر محترم آموزش وپرورش ؛ به رغم برخی تلاشهای ارزشمندتان، نمی توان این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که نمی توان شعار تکریم مقام و منزلت معلم را داد، درحالی که تعداد زیادی از معلمان به علت کمبود درآمد و برای تأمین حداقل نیازهای معیشتی خود و خانواده، مجبور به اشتغال در شغل های دوم و سومی هستند که نه متناسب با شأن اجتماعی آنان است و نه متناسب با شعارهایی که در بزرگداشت مقام معلم داده می شود.

آقای وزیر محترم آموزش و پرورش ؛ نمی توان شعار تکریم مقام و منزلت معلم را داد، در حالی که بسیاری از معلمان برای گذران زندگی خود و خانواده، ناگزیر به تحمل فشارهای سنگین ناشی از دریافت وام از این بانک و آن مؤسسه وبدهی های مالی به این و آن و دغدغه های ناشی از آن، روز را به شب وشب را به روز می رسانند.

آقای وزیر محترم آموزش و پرورش ؛ از شما که در زمان روی کار آمدن و به دست گرفتن مسئولیت وزارت آموزش و پرورش، نوید داده اید که: «من امروز آمده ام تا دراین وزارت خانه دست معلم را بگیرم وبه قله برسانم.» انتظار می رود توجه بیشتری را برای حل دغدغه ها و تأمین مطالبات به حق و قانونی معلمان به کار گیرید.

از نمایندگان محترم مجلس نیز انتظار می رود با شجاعت وصداقت، پی گیری ها و نظارت هر چه بیشتر و جدی تری را در راستای دفاع از مطالبات و حقوق قانونی معلمان به عمل آورند. باور کنیم که با توجه به نقش و خدمات ارزندۀ معلمان در تولید اندیشه و توسعۀ تعلیم و تربیت در جامعه، معلمان گنج ملی در هر جامعه ای هستند که با عزم ملی باید این گنج را حفظ و به رنج آنان پایان داد. و به یاد داشته باشیم که توجه به مشکلات معلمان، ضرورتی است که این ضرورت برای مسئولین، یک وظیفه، و حل آن مشکلات، حق معلمان است.

مریم پروین   (عضو سابق شورای اسلامی شهر و شهرستان آمل )


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یک معلم از آمل 1 ارديبهشت 1390
داستان رنج معلم داستان تازه ای نیست. اما شجاعت یک زن در بیان رنج های معلمان در شرایطی که بیشتر مردان خاموش هستند ،تازه و ارزشمند است. با تشکر از نویسنده محترم سرکار خانم پروین، از شمال نیوز نیز برای انعکاس مشکلات معلم تشکر میکنم و هفته معلم را به همه معلمان عزیز تبریک میگویم.
پارسا جوادی از آمل 1 ارديبهشت 1390
salam . khastam az negahe vaghe binane va delsoozane khanom parvin ke yeki az khedmtgozarane sedigh va mardomi shahreman Amol hastan taghdir konam. omidvaram masooline mohtaram be moshkelate farhangiane aziz bishtar ehtemam varzand.
معلم 1 ارديبهشت 1390
احسنت به شما شیر زن
مریم 2 ارديبهشت 1390
از نویسنده مقاله بابت این همدلی با جامعه معلمان تشکر میکنم.انشاالله که مدیران محترم کشور به معلمان کشور توجه بیشتری کنند. یک معلم بازنشسته از آمل
نا شناس 4 ارديبهشت 1390
* ضمن قدردانی امیدورلرم این دستگاه زیر نظر رهبری به لحاظ اهمیت حیطه کاری قرار گیرد.
نگار 4 ارديبهشت 1390
خانم پروین افتخار شهر آمل هستید. برای شما که همیشه همراه و همدل مردم هستید از خدای بزرگ آرزوی موفقیت دارم.
نا شناس 5 ارديبهشت 1390
به هر حال برای کاندید شدن این خانم برای نمایندگی آمل !! تبلیغات خوبی به نظر می رسه !
نا شناس 5 ارديبهشت 1390
از اینکه سرکار خانم پروین این چهره اجتماعی برجسته شهرستان امل وارد مباحث راهبردی همچون مسایل معلمان عزیز خوشحالم.
معلم از آمل
سعید 11 ارديبهشت 1390
جانا سخن از زبان ما می گویی؟ سرکار خانم پروین حرف اگر حرف من و ناله اگر ناله تو آنچه هرگز به جایی نرسد فریاد است
اصلانی 24 ارديبهشت 1390
احسنت! با تشکر از مقاله خوبتان! امیدوارم بخوانند و بفهمند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.206 seconds.